28 februari 2013

Jean Eigeman blogt: Van Waarde (2)

Iedere maand blogt onze Gewestelijk voorzitter Jean Eigeman over sociaal-democratie en actuele thema’s. Deze keer buigt hij zich over de resultaten van het Van Waarde project van de WBS.

Bestaanszekerheid, verheffen, goed werk en binding dat zijn de waarden waarvoor de PvdA de straat op wil. Niks mis mee, doen. Monika Sie (WBS) heeft met Van Waarde naar vorm en inhoud een prachtig document opgeleverd. Een levend verhaal dat over mensen van vlees en bloed gaDe resolutie die het partijbestuur als vertaling heeft voorgesteld aan het congres gaat nog een slag verder. We gaar er als partij werk van maken. Hans Spekman maakt zijn inspirerende bijdrage aan onze Gelderse Nieuwjaarsbijeenkomst waar. Gaan we  doen met elkaar.

Na de eerste euforie bekroop mij toch een unheimisch gevoel. Een gevoel van: ben ik hier nu nog thuis. Is dit mijn PvdA.

Want: is de PvdA met dit verhaal berekent op de toekomst, gaan we niet te veel op in ons roemrijke verleden. Houden we wel voeling met het vraagstuk van de aarde die opbrandt? Grondstoffen raken op, de natuurlijke leefomgeving staat onder druk.

Over bestaanszekerheid gesproken….. Rivieren blijven een bedreiging, de zeespiegel stijgt, er sterven mensen aan honger en in Nederland gaat er geen week voorbij of we starten wel een programma tegen obesitas omdat er mensen sterven aan de gevolgen van te veel en ongezond eten.

Duurzame ontwikkeling wordt wel eens afgedaan als hype, als een elitair circuit van hoog opgeleiden dat met eigen speelgoed aan de gang is. Echter: slimme oplossingen om samen nieuwe en schone energie te produceren in de buurt of de straat zijn van waarde: zowel sociaal als met het oog op een duurzame toekomst. Afval hergebruiken is beter voor het milieu maar ook een kans nieuwe bedrijvigheid te organiseren, werkgelegenheid voor mensen met wat minder scholing, kansen voor jonge mensen die hun creativiteit kwijt kunnen.

Van Waarde is waardevol maar is geen compleet verhaal. Het is bovendien een verhaal dat onvoldoende ingaat op de grote transities waar we wereldwijd voor staan. Nederland is een klein en interessant land, met heel veel potentie. Potentie waarvan de mensen uit het verhaal van Monika Sie de dragers zijn. Mensen die verlangen naar een groter verhaal, naar leiderschap gericht op een wereld van morgen. Dat is geen hobby van idealisten, dat is een vraag van de straat.

Leiderschap anno 2013 is niet van God gegeven noch gebaseerd op zwaardmacht. Argumenten, debat, ruimte voor creatief burgerschap zijn als funderende element cruciaal. Het is goed om aan een participatiestaat te werken, het is ook prima om je oor te luister te leggen door langs de deur te gaan. Het is nog veel belangrijker om ruimte te maken voor het realiseren van werk, gemeenschapsvoorzieningen, een nieuwe groene economie door mensen in hun eigen kracht te zetten. Coachend leiderschap, een regisseur die zijn spelers laat stralen: kies de metafoor die je lief is. Zoek naar eigen kracht en houdt oog voor het kwetsbare.

De PvdA is met Van Waarde aan een zoektocht begonnen. Er zijn nog veel paden te verkennen op weg naar nieuwe solidariteit, nieuwe bestuursvormen, verdeelvraagstukken wereldwijd. Binden en verheffen vragen om actie met verstand. Ik denk graag mee om straks beter te doen. Volgende keer aandacht voor hoe om te gaan met het openbaar bestuur.

Jean Eigeman,

voorzitter Gewest Gelderland