30 oktober 2014

Blog Peter Kerris: De Achterhoek maakt het!

Werkgelegenheid moet de topprioriteit zijn voor de komende jaren, schreef ik al in een eerder bericht. Tot 2021 blijft de banengroei laag, tenzij we ingrijpen.

In het programma In Gelderland Live van afgelopen zondag werd aandacht besteed aan de maakindustrie in de Achterhoek. Terecht, want juist door de industrie daar te versterken creëren we nieuwe werkgelegenheid. De maakindustrie is een groeisector in Gelderland, en de Achterhoek is de plek om er werk van te maken.

Daarom bracht ik vorige week samen met onder meer Tweede Kamerlid John Kerstens en lokale partijgenoten Steven Kroon en Marianne Kock een werkbezoek aan DRU Industriepark. Op de plek waar eens grote ijzergieterijen verrezen, verrijst nu een nieuw soort ambacht: 3D-printing. Op het oude industriepark is afgelopen mei het ICER geopend, het Innovatiecentrum voor ijzer- en maakindustrie. ICER is een samenwerking van het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. Het Graafschap College leidt er leerlingen op in bekende technieken zoals solderen, maar ook in het nieuwe 3D-printen. ICER beschikt zelfs over een 3D-metaalprinter.

Door jongeren nieuwsgierig te maken naar traditionele en nieuwe productietechnieken, maar ze ook daarin een opleiding te bieden positioneert ICER zich als een unieke speler. Nu al vragen bedrijven om de 3D-printers te gebruiken in het kader van onderzoek naar deze technieken. Zowel bestaande ondernemingen als nieuwe startups kunnen gebruik maken van de mogelijkheden van het innovatiecentrum en nieuwe methoden van productie ontwikkelen. De maakindustrie krijgt in het kleine Ulft zo een sterke impuls. De Achterhoek maakt het!

Foto’s zijn te bekijken via deze link. (Foto’s met dank aan Johan Veltkamp.)

Peter Kerris, Statenlid
Peter Kerrisdef